mandag 1. februar 2016

Livet snudd på hodet




Det tok ikke lang etter at jeg begynte med yoga at jeg fikk det helt for meg:

Jeg MÅ klare å stå på hodet!

Det ser jo så stilig ut, gir litt av en mestrings følelse og så er det en super øvelse for kjerne muskulaturen.
Jeg startet tidlig sommeren 2014. Inne, ute, hjemme, på fjellet. Ja, over alt prøvde jeg.
Men det var jammen ikke bare bare....
Det krever mer enn man skulle tro, syntes jeg :) Men det var bare til å fortsette. 
Øvelse gjør mester!

In progress


Etter 6-7 måneder med intensiv trening så kom jeg meg endelig opp, og var SÅ stolt. Og da var det bare til å videreutvikle denne stilige kunsten.




Ikke nok med at ser stilig ut, så har det faktisk en god del helsegevinster å sette livet litt på hodet: 

* styrker kjerne muskulaturen 

* styrker balansen

* øker blodtilførselen til hjernen

* stimulerer lymfedrenasje

* motvirker ødem

* stimulerer hypotalamus, hypofysen og binyrene

* stimulerer fordøyelsen


Som bildene viser så startet jeg med å ha hendene i gulvet, men etter flere tips på instagram om at dette var vanskeligere, så begynte jeg med å ha underarmene i gulvet.
Du folder hendene, legger hender og albuer i gulvet og plasserer hodet godt inni hendene.
Dette ga meg den lille ekstra balansen jeg trengte, og gjorde det mye lettere.



Jeg avslutter alltid yogaøktene mine med hodestående. Det er befriende og gjør noe med hele meg. Det gjør så godt. Så det er absolutt min favoritt yogaøvelse.

Husk: øvelse gjør mester!

Du er aldri for liten, for stor, for tynn eller for tykk for hodestående. Med vilje og pågangsmot kan alle klare det, og det anbefales på det sterkeste :)

Namaste



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar