søndag 7. februar 2016

Speltmel vs hvetemel


Jeg fikk diagnosen IBS, irritabel tarm, for snart et år siden, og jeg har vært nødt til å prøve meg frem med hva magen min tåler og ikke tåler. Men en ting kroppen min har reagert veldig på over lengre tid er hvetemel. Jeg blir oppblåst, skikkelig vond i magen og ved store doser ender jeg på do. 

I begynnelsen var fortvilelsen stor; ikke mer brød, boller, gjærbakst, pasta osv osv. Men etter å ha fått utelukket cøliaki så begynte jeg å eksperimentere med speltmel, og det fungerer kjempe fint for magen. For en lykke :)
I starten hold jeg meg til det som var safe, og som jeg kjøpte ferdig, som speltbrød og speltlomper.
Men du kan jo erstatte hvetemel med speltmel i ALT. Visste du det? ;)

Amerikanske pannekaker laget på speltmel


Her bruker vi ikke hvetemel lenger. All bakst blir laget med spelt, og det blir brukt i mat, som til jevninger og til hvit saus. 

Quesedilla laget av speltlomper


Om speltmel er sunnere enn hvetemel kan vel egentlig ikke fastslås helt, iom at det er grovheten det kommer an på. Men har du hvete intolleranse så kan du mest sannsynligvis spise speltmel trygt.

Fantastisk inspirerende Linda Stuhaug har utdypet dette litt:



"Det er stadig mange forvirringer rundt forskjellen på spelt og hvete. Det er ingen tvil om at spelt er blitt meir og meir populært med årene, og i mange tilfeller blir det beskrive som "sunt" når man baker med denne kornsorten. Men er forskjellen på spelt og hvete så stor? Er egentlig spelt sunnere enn hvete? 

Så, kva er spelt?
Spelt er en kornsort i hvetefamilien, som hvetens nærmeste slektning. Det som skiller spelt fra hveten er det harde skallet, som gjer at den må avskallest før den kan brukes. Spelt er også meir hardfør, og gir betydeling mindre avling. Den er derfor nøysom og klarer seg bedre på mindre næring, og godt egna til økologisk dyrking. Så hittil er det ingen grunn til å kalle spelt sunnere enn hvete, utenom at det er meir miljøvennlig - MEN...

Spelt har ett høgare proteininnhold og jerninnhold enn hvete. Det er også høgare innhold av sporstoffene magnesium, sink, jern og kobber - så vitaminene og mineralene er generelt høgere i spelt. Det er her sammenligningen kommer inn, og det er derfor spelt ofte blir kategorisert som sunnere enn hvete.

Siden proteinsammensetningen er annerledes enn i hvete, kan spelt i noken tilfeller spises av folk med hveteintoleranse. Mange trur også at spelt kan spises av dei med cøliaki, men det er ikkje tilfelle, siden det inneholder gluten. Alt i alt er det viktigeste grovheten på baksten som avgjer sunnheten. Jo grovere, jo bedre - og høgare innhold av kostfiber, næringsstoff, mineraler og vitaminer"


Så da er det bare å sette igang å bake og kose seg med spelt bakevarer ;)
Her kan jeg endelig få være med på å nyte både julekaker og fastelavns boller igjen. 

Fastelavns boller laget på speltmel


Håper dere har hatt ei kjempe fin helg og spist masse boller med godsaker på idag...










Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar